Dari ABS
Bisnes servis dan simptom 'burn-out'....
Nabi kita membuka bisnes pertama dalam bidang servis. Beliau menjual servis menjaga kambing-kambing orang kaya.
Selepas 4 tahun, beliau keluar dari bisnes servis, dan berpindah ke bisnes trading.
.
Tempoh 4 tahun itu mempunyai signifikannya.
Dalam menjalankan bisnes servis, apabila kita terlibat secara aktif dalam delivery servis itu, selepas 4 tahun tiap-tiap hari kita mengulang-ulang kerja yang serupa, kita akan mengalami keletihan.
Dari sudut psikologi, tempoh 'burn-out' itu lebih cepat sampai bagi usahawan yang memiliki pendidikan tinggi.
.
Implikasi 'burn-out' ke atas bisnes servis kita:
Kita musti mempunyai exit-plan bagaimana kita mahu meneruskan bisnes servis kita tanpa kita sendiri menjalankan kerja-kerja delivery servis itu.
Sebagai contoh, kita menjalankan bisnes salun rambut. Selepas 4 tahun kita tidak mahu lagi memegang kepala pelanggan kita.
Jadi, kita perlu mempunyai rancangan bagaimana salun kita dapat berjalan baik tanpa kita perlu berada di dalam salun itu.
No comments:
Post a Comment