Friday, October 18, 2013

Bisnes servis dan simptom 'burn-out'.

Dari ABS

Bisnes servis dan simptom 'burn-out'....

Nabi kita membuka bisnes pertama dalam bidang servis. Beliau menjual servis menjaga kambing-kambing orang kaya.

Selepas 4 tahun, beliau keluar dari bisnes servis, dan berpindah ke bisnes trading.

.

Tempoh 4 tahun itu mempunyai signifikannya.

Dalam menjalankan bisnes servis, apabila kita terlibat secara aktif dalam delivery servis itu, selepas 4 tahun tiap-tiap hari kita mengulang-ulang kerja yang serupa, kita akan mengalami keletihan.

Dari sudut psikologi, tempoh 'burn-out' itu lebih cepat sampai bagi usahawan yang memiliki pendidikan tinggi.

.

Implikasi 'burn-out' ke atas bisnes servis kita:

Kita musti mempunyai exit-plan bagaimana kita mahu meneruskan bisnes servis kita tanpa kita sendiri menjalankan kerja-kerja delivery servis itu.

Sebagai contoh, kita menjalankan bisnes salun rambut. Selepas 4 tahun kita tidak mahu lagi memegang kepala pelanggan kita.

Jadi, kita perlu mempunyai rancangan bagaimana salun kita dapat berjalan baik tanpa kita perlu berada di dalam salun itu.

No comments:

Post a Comment