Puan Ainon menulis
Fenomena one-time-hit.
Dalam industri muzik, fenomena one-time-hit banyak berlaku. Sebagai contoh, ada penyanyi di mana pertama kali dia merakamkan suaranya, ada sebuah lagunya yang meletup-letup, menjadikan dia sangat popular.
Tetapi itulah satu-satu lagunya yang meletup. Selepas lagu itu, apabila dia merakamkan lagi suaranya, tiada lagunya yang meletup. Kemudian namanya pun hilang.
Dalam dunia penerbitan buku pun ada fenomena one-time-hit.
.
Dalam dunia bisnes pun ada berlaku fenomena one-time-hit.
Sebagai contoh, dalam dunia bisnes fesyen dan apparel.
Memamg berlaku fenomena di mana seorang pengeluar pakaian yang mengeluarkan desain pertamanya yang meletup-letup, sehingga dia berjaya menjual ribuan unit.
Tetapi selepas desainnya itu tidak trendi lagi, dia gagal mengeluarkan desain baru yang meletup-letup. Semua desainnya selepas itu laku suam-suam kuku sahaja.
.
Ada perangkap besar dalam kes fenomena one-time-hit.
Ada perangkap besar dalam kes fenomena one-time-hit.
Fenomena ini berlaku pada peringkat pertama kita masuk pasaran. Waktu itu kita tidak mempunyai banyak pengalaman lagi. Kita masih mentah dalam bisnes.
Kita mudah terjebak ke dalam andaian-andaian yang salah tentang kerenah pasaran.
Kita andaikan pasaran akan mahu lebih banyak dari kita. Kita nampak lebih banyak duit akan masuk!
Andaian-andaian itu mendorong kita yakin kejayaan pertama itu akan berulang lagi, dan lagi. Lebih banyak duit akan masuk.
Semasa one-time-hit itu berlaku, kita juga belum pandai mengawal nafsu akibat tiba-tiba mendapat durian runtuh!
Dengan keyakinan lebih banyak duit akan masuk, dengan nafsu yang inginkan kemewahan, dengan duit tunai yang banyak, kita mengubah gaya hidup kita....
betul..kena beringat sebelum lupa...hehe
ReplyDeletesalam singgah sis...;)