Friday, July 11, 2014

Teori TRIBE

Internet Marketing Menggunakan Strategi TRIBE oleh Seth Godin
Pada masa ini teori TRIBE adalah No. 1 popular diaplikasi dalam internet marketing.
Pada mulanya Seth Godin mengemukakan suatu idea yang berupa teori sahaja. Teori beliau itu diperkuat dengan kejayaan aplikasinya sebagaimana yang beliau sendiri dapat buktikan. Itulah yang mendorong banyak pihak mencuba aplikasi teori TRIBE dalam bisnes mereka.
.
Puan Ainon Mohd menulis..
Pada masa ini para pengamal teori TRIBE sudah melahirkan pelbagai strategi dan pelbagai taktik.
Kemunculan ABS adalah hasil aplikasi 4 teori dan strategi secara serentak, di mana dengannya ABS mencipta strategi dan taktik kita sendiri.
+ Teori TRIBE
+ Teori FREE Economy
+ Strategi CONTENT Marketing
+ Strategi PERMISSION Marketing
.
TRIBE boleh disamakan dengan 'pengikut', 'peminat', 'penyokong', 'puak'.
Bagaimanakah kita mendapatkan pengguna internet yang mahu menjadi TRIBE kita?
Seth Godin mencipta strategi 'content marketing'. Di sini kita menulis bahan-bahan maklumat yang diperlukan oleh pengguna internet. Bahan-bahan itu mesti diberikan secara FREE!
Disebabkan bahan-bahan FREE itu sangat bermanfaat, mereka meminta supaya kita membekalkan setiap tulisan kita itu kepada mereka. Mereka itu menjadi SUBSCRIBER tulisan kita.
Semakin lama semakin banyak pengguna internet yang meminta menjadi subscriber, yakni TRIBE kita. Jumlah subscriber tulisan Seth Godin sudah berjuta banyaknya.
.
Dalam aplikasi teori dan strategi TRIBE, kita hanya mempromosi bisnes kita kepada TRIBE kita sendiri.
Ertinya, kita wajib mempunyai sekumpulan pengguna internet yang menjadi TRIBE kita. Kepada merekalah kita promosi bisnes kita. Strategi ini disebut PERMISSION Marketing.

No comments:

Post a Comment