Tuesday, February 19, 2013

Penulis Blog bisnes mazhab ABS

Nama saya Puan Tengku Nurhusni. Saya menjalankan bisnes Pusat Kelas Al Quran dan Tahfiz Sambilan di kawasan Kota Damansara. Saya memulakan bisnes setelah tamat pengajian di Universiti Teknologi Mara dalam bidang Diploma Kejuruteraan Awam.
Pada awal menceburi bidang bisnes saya terlibat dalam bidang Pengurusan Program. Saya menganjurkan Program-program motivasi kepada pelajar-pelajar sekolah. Setelah berkahwin saya bekerja selama dua tahun.
Pada tahun 2007 saya tekad mahu memulakan bisnes sendiri. Saya berhenti kerja dan membuat bisnes menjual kuih-muih, buku-buku dan barang-barang lain.

Bisnes kedua saya, saya kembali menceburi bidang latihan dimana saya masih menjadi penyedia latihan. Antara kursus yang pernah saya jalankan adalah:
1. Bengkel Mee Kuning anjuran Jabatan Pembangunan Wanita
2.Bengkel Jahitan anjuran Jabatan Tenaga Manusia
3. Kursus Kemahiran Kepenyeliaan
4. Program-program motivasi pelajar

Bisnes ketiga saya, saya membuka sebuah kedai kiosk menjual Produk kesihatan di dalam sebuah supermarket. Jualannya membrangsangkan tetapi setelah setahun saya mengusahakan kiosk tersebut, saya rasa betul-betul penat kerana terpaksa berulang alik dalam jarak yang jauh dan kehidupan keluaarga juga terabai. Akhirnya saya mengambil keputusan menjual bisnes tersebut dengan perancangan mahu membuka kiosk yang lebih dekat dengan tempat tinggal saya.

Bisnes keempat saya adalah saya membuka sebuah Pusat Asuhan kanak-kanak. Akibat tidak mempunyai ilmu dalam bisnes tersebut. Bisnes tersebut saya tutup setelah 6 bulan beroperasi. Bisnes tersebut bukan tidak mendapat sambutan pelanggan tetapi saya sendiri rasa saya tidak mahir dalam bisnes itu.

Bisnes kelima saya iaitu bisnes sekarang adalah bisnes yang saya sukai dan gembira melakukannya. Walaupun ia adalah bisnes yang kecil sahaja, tetapi ia cukup menanggung kehidupan saya dan saya juga dapat menyumbang kepada masyarat.

Pada Januari 2013 saya amat teruja apabila Puan Ainon Mohd melancarkan ABS iaitu Ainon Bisnes School dimana saya sendiri terpegun setiap kali membaca petua-petua dan panduan membuat bisnes.

Sebelum saya menceburi bidang bisnes saya mendapat latihan di SME Bank dan Mypec Malaysia dalam ilmu keusahawanan. Namun begitu apa yang dibawa oleh Puan Ainon Mohd yang saya kagumi ini amatlah berbeza. Sehingga ini, saya menjadi pengikut setiap pada setiap post-post beliau di dalam Facebook.

Akhirnya saya mnegucapkan terima kasih kepada Puan Ainon Mohd dan juga kepada Mark Zukreberg kerana telah mencipta Facebook untuk membantu saya mengenali ramai insan-insan yang hebat.

No comments:

Post a Comment